Svar: Vil ikke spise fast føde - 8 mdr.
25. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Idas mor
Tak for dit brev - jeg kan godt forstå du er frustreret og også ked af det, for det er usigelig hårdt, når vores børn ikke spiser. Vi ved jo hvor vigtigt det er og bliver naturligt bekymret.
Men det lyder som om at din datter trives og alligevel får noget indebords - det kan godt være at hun ikke spiser meget af gangen, men hun får små hyppige måltider og spiser en lille smule hver gang og det hun spiser, optager hun tilsyneladende godt. I hvert fald har hun masser af energi til at udvikle sig, kravler, rejser sig og undersøger verden og lyder til at være motorisk rigtig godt igang i forhold til hendes alder.
Der kan naturligvis godt være en risiko for at hun ikke får de vitaminer, mineraler, protein, fedt osv. som hun har brug for, hvis hun spiser meget lidt eller spiser meget ensartet. Derfor skal du naturligvis forsøge at give hende så varieret en kost som muligt, så hun får lidt af alle fødevaregrupper - også selvom det er lidt, hun spiser af hvert.
Du kan overveje om du vil skifte over til ACD dråber i stedet for at give hende D-dråber, fordi hun så på den måde får lidt ekstra vitamin indenbords. Kosttilskud i øvrigt anbefales ikke til så lille et barn.
Det er vigtigt at hun får sunde fedtstoffer og det vil være rigtig godt, hvis du kan få hende til at spise fisk. Det kan være varm fisk, som laks, rødspættefilet, fiskefrikadeller osv. Det kan også være fiskepålæg som makrel, tun, torskerogn eller lignende, ligesom du kan give hende stykker af marinerede sild, rejer, muslinger ... fisk er vigtigt, fordi det indeholder bla. Omega-3.
Omega-3 fedtsyrer er først og fremmest vigtige for udviklingen af barnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse). Og man ved at indtag af fisk (omega 3) i de første 2 år har betydning.
Protein er også vigtigt for væksten og det vil derfor også være rigtig godt. Protein findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Hun må f.eks. gerne få hårdkogt æg og hun må også gerne få omelet eller lignende en gang imellem.
Kalk/calcium er vigtigt, og hun bør få ½ liter mælk om dagen. Det er fint med de 400-450ml mme i flaske, det sikrer også hendes behov for jern. Derudover skal der være mælk i grød og mos. Det vil også være rigtig godt, at hun får ost - ost er en vigtig kilde til kalk, det kan være oste bjælker hun kan gnave, det kan være smøreost, det kan også være ost der indgår i maden f.eks. i lasagne eller drysset på en pastaret eller lignende.
Du spørger om det er forsvarligt at hun ikke får mælk i løbet af dagen. Ja - hvis hun aften og nat sikres sit behov for mælk, så er det okay. DOG er det vigtigt at sige, at hendes væskebehov naturligt skal dækkes, og vand skal hun have - men man kan også give for meget vand. Jeg ved ikke hvor meget vand du giver hende inden hun skal sove sine lure om dagen, men du skal være opmærksom på at hun også kan have så meget vand i maven, at det tager pladsen op for maden ...
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker dagligt, der ligger inden middagslur, aften og sen aften, eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten og så vil de drikke vand af kop sammen med deres mad og på den måde få dækket deres behov for væske.
Det er vigtigt at du forsøger at fine balancen mellem at hun vil spise selv og også naturligt bliver for træt og mister koncentrationen og derfor skal hjælpes. Du er stadig nødt til at made hende, for at hun får mad nok. Nogle gange er det godt at starte med at made hende og så lade hende spise lidt selv bagefter. Andre gange er det bedre at lade hende starte selv og så følge efter med skeen, når hun bliver for træt og ikke kan overskue det selv.
Det er helt naturligt at børn i 8-10 måneders alderen ikke kan koncentrere sig om at spise særlig meget selv, selvom de rigtig gerne vil. Det kræver rigtig meget af dem og de bliver for trætte inden de har fået spist nok. De bliver pylrede, kede af det, frustrerede og afviser derfor maden - og det er derfor vigtigt at supplere med skemaden, så de bliver mætte nok :)
I skal naturligvis også sikre jer, at hun ikke har problemer med sin mundmotorik, at hun rent faktisk er i stand til at tygge og arbejde med den føde hun får i munden. Der er ergoterapeuter som tilbyder mundmotorisk træning på børn, til de børn der har behov for det ... bare til orientering, det lyder ikke som om at I har problemer der, men det kan overvejes.
Jeg håber at I kan bruge ovenstående videre - mon ikke tiden også arbejder lidt for jer. Storesøster lyder til at have en god appetit og lillesøster vil med tiden naturligt spejle sig mere og mere i hende ... så forhåbentlig er der lidt hjælp den vej på sigt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske