Svar: Vil ikke spise fast føde - 8 mdr.

25. juni 2011

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Idas mor

Tak for dit brev - jeg kan godt forstå du er frustreret og også ked af det, for det er usigelig hårdt, når vores børn ikke spiser. Vi ved jo hvor vigtigt det er og bliver naturligt bekymret.

Men det lyder som om at din datter trives og alligevel får noget indebords - det kan godt være at hun ikke spiser meget af gangen, men hun får små hyppige måltider og spiser en lille smule hver gang og det hun spiser, optager hun tilsyneladende godt. I hvert fald har hun masser af energi til at udvikle sig, kravler, rejser sig og undersøger verden og lyder til at være motorisk rigtig godt igang i forhold til hendes alder.

Der kan naturligvis godt være en risiko for at hun ikke får de vitaminer, mineraler, protein, fedt osv. som hun har brug for, hvis hun spiser meget lidt eller spiser meget ensartet. Derfor skal du naturligvis forsøge at give hende så varieret en kost som muligt, så hun får lidt af alle fødevaregrupper - også selvom det er lidt, hun spiser af hvert.

Du kan overveje om du vil skifte over til ACD dråber i stedet for at give hende D-dråber, fordi hun så på den måde får lidt ekstra vitamin indenbords. Kosttilskud i øvrigt anbefales ikke til så lille et barn.

Det er vigtigt at hun får sunde fedtstoffer og det vil være rigtig godt, hvis du kan få hende til at spise fisk. Det kan være varm fisk, som laks, rødspættefilet, fiskefrikadeller osv. Det kan også være fiskepålæg som makrel, tun, torskerogn eller lignende, ligesom du kan give hende stykker af marinerede sild, rejer, muslinger ... fisk er vigtigt, fordi det indeholder bla. Omega-3.

Omega-3 fedtsyrer er først og fremmest vigtige for udviklingen af barnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse). Og man ved at indtag af fisk (omega 3) i de første 2 år har betydning.

Protein er også vigtigt for væksten og det vil derfor også være rigtig godt. Protein findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Hun må f.eks. gerne få hårdkogt æg og hun må også gerne få omelet eller lignende en gang imellem.

Kalk/calcium er vigtigt, og hun bør få ½ liter mælk om dagen. Det er fint med de 400-450ml mme i flaske, det sikrer også hendes behov for jern. Derudover skal der være mælk i grød og mos. Det vil også være rigtig godt, at hun får ost - ost er en vigtig kilde til kalk, det kan ...

Annonce

... være oste bjælker hun kan gnave, det kan være smøreost, det kan også være ost der indgår i maden f.eks. i lasagne eller drysset på en pastaret eller lignende.

Du spørger om det er forsvarligt at hun ikke får mælk i løbet af dagen. Ja - hvis hun aften og nat sikres sit behov for mælk, så er det okay. DOG er det vigtigt at sige, at hendes væskebehov naturligt skal dækkes, og vand skal hun have - men man kan også give for meget vand. Jeg ved ikke hvor meget vand du giver hende inden hun skal sove sine lure om dagen, men du skal være opmærksom på at hun også kan have så meget vand i maven, at det tager pladsen op for maden ...

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker dagligt, der ligger inden middagslur, aften og sen aften, eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten og så vil de drikke vand af kop sammen med deres mad og på den måde få dækket deres behov for væske.

Det er vigtigt at du forsøger at fine balancen mellem at hun vil spise selv og også naturligt bliver for træt og mister koncentrationen og derfor skal hjælpes. Du er stadig nødt til at made hende, for at hun får mad nok. Nogle gange er det godt at starte med at made hende og så lade hende spise lidt selv bagefter. Andre gange er det bedre at lade hende starte selv og så følge efter med skeen, når hun bliver for træt og ikke kan overskue det selv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er helt naturligt at børn i 8-10 måneders alderen ikke kan koncentrere sig om at spise særlig meget selv, selvom de rigtig gerne vil. Det kræver rigtig meget af dem og de bliver for trætte inden de har fået spist nok. De bliver pylrede, kede af det, frustrerede og afviser derfor maden - og det er derfor vigtigt at supplere med skemaden, så de bliver mætte nok :)

I skal naturligvis også sikre jer, at hun ikke har problemer med sin mundmotorik, at hun rent faktisk er i stand til at tygge og arbejde med den føde hun får i munden. Der er ergoterapeuter som tilbyder mundmotorisk træning på børn, til de børn der har behov for det ... bare til orientering, det lyder ikke som om at I har problemer der, men det kan overvejes.

Jeg håber at I kan bruge ovenstående videre - mon ikke tiden også arbejder lidt for jer. Storesøster lyder til at have en god appetit og lillesøster vil med tiden naturligt spejle sig mere og mere i hende ... så forhåbentlig er der lidt hjælp den vej på sigt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene